تغذیه سه ماهه دوم بارداری و بهترین برنامه غذایی

تغذیه سه ماهه دوم بارداری و بهترین برنامه غذایی

تغذیه سه ماهه دوم بارداری و بهترین برنامه غذایی

تغذیه سه ماهه دوم بارداری که شامل ماه های چهارم , پنجم و ششم است امری مهم بشمار می رود.
به طور کلی یکسری اصول در تمام دوران بارداری میبایستی رعایت شود ,  شامل این موارد :
۱٫ رژیم غذایی مناسب و سالم
۲٫ خواب و استراحت کافی
۳٫ آرامش روحی و معنوی
۴٫ انجام ورزش های مناسب و سبک
۵٫ انجام مراقبت های دوران بارداری
۶٫ آگاهی از عوارض بارداری

ماه چهارم : ماه رویش اولین موهاست. کرک نازکی سراپای بدن جنین را می پوشاند. و نخستین تارهای مو روی سر جنین نمایان می شوند. از ماه چهارم بارداری معمولا حرکات خیلی کم جنین احساس میشود. و در اواخر بارداری با بزرگ شدن جنین حرکات بیشتر و حتی ممکن است برای مادر دردناک شود.

ماه پنجم : در ابتدای این ماه, جنین درون رحم حرکت می کند و صداهای بلند را شنیده , واکنش می دهد.

ماه ششم : در این ماه جنین تکامل بیشتری پیدا کرده و ماه ششم در واقع ماه نیرومند شدن جنین است. چهره شکل بهتری پیدا کرده و گردن کم کم حالت خاصی به خود می گیرد.

 

تغذیه سه ماهه دوم بارداری و بهترین برنامه غذایی

تغذیه سه ماهه دوم بارداری چه نکات مهمی دارد که باید رعایت کنم؟

  • اولین شکایت مادر در سه ماهه دوم مسئله یبوست است که ممکن است با پیشرفت بارداری آزاردهنده شود. از علل اصلی ایجاد یبوست در بارداری , بزرگ شدن رحم باعث فشار به روده ها شده  , در نتیجه موجب کند شدن حرکات دودی روده می شود. این امر عبور مواد روده ای را کند و دفع را به تاخیر می اندازد . علت دیگر ایجاد یبوست در مادران باردار , افزایش سطح هورمون پروژسترون است که حرکات رودهای را کاهش می دهد.
    برای بهبود این وضعیت بایستی در برنامه غذایی مادر دریافت میوه و سبزیجات و همینطور آب و مایعات دیگر مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
  • در سه ماه دوم ممکن است مادر احساس درد در ناحیه سینه و قلب داشته باشد که این امر جای نگرانی نداشته و طبیعی می باشد و علت آن می تواند افزایش حجم رحم و فشار به دیافراگم باشد. البته با فشاری که رحم به معده و محتویات شکم می آورد احتمال ریفلاکس یا برگشت غذا از معده به مری زیاد می شود , که احساس سوزش در ناحیه اپی گاستر ( سردل ) گاهی با درد و سوزش قلب اشتباه گرفته میشود.
    توصیه ما برای بهبود این حالت , کاهش مصرف غذاهای پرادویه , نوشیدنی های کافئینی مانند نسکافه و قهوه , و همینطور غذاهای پرچرب می باشد .
  •  ایجاد گرفتگی عضلات به ویژه در پشت ساق پا در این دوره شایع می باشد که ممکن است به دلیل  کمبود منیزیم باشد . برای پیشگیری از کمبود این ریز مغذی در بدن , توصیه می شود , مصرف سبزیجات برگ سبز تیره مانند کاهو , اسفناج و جعفری را افزایش دهید.
  •  ادم ( ورم ) از ماه پنجم به بعد ایجاد می‌شود اما اگر ایجاد ورم ناگهانی باشد مشکل‌ساز خواهد بود و اگر همراه با افزایش فشار خون و دفع پروتئین از ادرار باشد , ممکن است از نشانه های مسمومیت بارداری باشد. لازم است در این موارد اقدامات درمانی توسط پزشک متخصص صورت گیرد.
  • مکمل‌ های تغذیه ای مادران دچار سوء تغذیه , مادرانی که سابقه تولد نوزاد کم وزن دارند , حاملگی چند قلویی و مادران باداری که وابستگی به مواد مخدر دارند , لازم است روزانه حتما” مکمل مولتی‌ویتامین دریافت نمایند. مصرف اسید فولیک برای همه مادران  از سه ماه قبل از بارداری تا پایان ماه چهارم و مصرف مکمل آهن از ماه چهارم تا سه ماه بعد از زایمان الزامی است.
Related Post