تخریب کبد با مصرف خودسرانه استامینوفن

تخریب کبد با مصرف خودسرانه استامینوفن

تخریب کبد چگونه رخ می دهد ؟

تخریب کبد و ابتلا به انواع بیماری های کبدی شروعی برای ابتلا به سایر بیماری ها است . متاسفانه بسیاری از افراد از صدمات جدی مصرف بی رویه استامینوفن بر کبد آگاهی ندارند . استامینوفن ( یا نام دیگر آن پاراستامول ) یکی از پرمصرف ترین داروهای بدون نسخه  در سراسر دنیا است . مصرف دوز بالای استامینوفن باعث مسمومیت و حتی مرگ می گردد . همچنین تحقیقات جدید نشان می دهند که مصرف طولانی مدت آن , در دراز مدت باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان خون می شود .

استامینوفن دارویی ضد درد و ضد تب است , که برای تسکین دردهای خفیف و متوسط به کار می رود . این دارو اعتیاد آور نیست و وابستگی روحی یا جسمی در پی ندارد , اما با این حال مصرف مزمن آن صدمات جدی بر بافت کبد دارد .
طبق نتایج تحقیقات بدست آمده مصرف ۸ عدد از آن در یک روز قطعا اثرات سمی بر بدن دارد و کبد فشار زیادی را برای متابولیزه آن متحمل می شود . در صورتی که بیش از حد در طولانی مدت مصرف شود صدمات جبران ناپذیری را برای بافت کبد به دنبال دارد . از دیگر عوارض این دارو بر بدن می توان به : اسیب جدی به بافت کلیه ها , بروز کم خونی , افزایش اسید اوریک در خون و افزایش قند خون اشاره نمود .

تخریب کبد با مصرف خودسرانه استامینوفن

کبد وظایف بسیاری دارد که در اثر ایجاد هرگونه تخریب و اسیب به بافت آن , بدن دچار اختلال می شود . متابولیزه کردن داروها و دفع آن ها , تجزیه چربی ها , تامین گلوکز خون در مواقع ضروری , ذخیره چربی و کلیگوژن در بدن به عنوان سوخت انرژی از جمله وظایف کبد می باشد .

با توجه به مطالب فوق توصیه می شود هرگز به صورت خودسرانه دارو مصرف نکرده و حتما برای درمان بیماری و مشکلات سلامتی خود به پزشک مراجعه کنید .

Related Post