غذاهای ممنوعه برای دیابتی ها – راهنمای تغذیه دیابت

غذاهای ممنوعه برای دیابتی ها - راهنمای تغذیه دیابت

غذاهای ممنوعه برای دیابتی ها – راهنمای تغذیه دیابت

غذاهای ممنوعه برای دیابتی ها

دیابت بیماری مزمنی است که بزرگسالان و کودکان بسیاری را در سراسر جهان درگیر کرده است . متاسفانه ابتلا به دیابت و عدم کنترل دیابت , سرآغازی برای ابتلا به سایر بیماری های مزمن و خطر ناک مانند چاقی , بیماری های فلبی , بیماری کلیوی , نابینایی و سایر اختلالات است . این مقاله به معرفی غذاهای ممنوعه برای افراد پری دیابت و دیابتی پرداخته است .

غذاهای ممنوعه برای دیابتی ها – راهنمای تغذیه دیابت

چرا میزان کربوهیدارت مصرفی در افراد دیابتی مهم است ؟
کربوهیدرات , چربی و پروتئین , سه درشت مغذی منبع سوخت برای بدن می باشند . از میان این سه درشت مغذی , کربوهیدرات بیشترین تاثیر را در بالا بردن قند خون دارد . زیرا در دستگاه گوارش به گلوکز تجزیه شده و وارد جریان خون می شود . در صورتی که افراد دیابتی بدون کنترل و محدودیت مانند سایر افراد کربوهیدرات مصرف کنند , قند خونشان تا حد زیادی بالا می رود که برای سلامتی بسیار خطرناک است و عواقب جدی در پی دارد . به همین جهت در برنامه غذایی دیابتی , کربوهیدرات باید با کنترل و احتیاط مصرف شود .

غذاهای ممنوعه برای دیابتی ها – راهنمای تغذیه دیابت

موادغذایی ممنوعه

۱٫ نوشیدنی های شیرین
غالب نوشیدنی ها صنعتی , آبمیوه ها , نوشابه ها و … حاوی مقادیر بسیار زیادی قند فروکتوز می باشند . مصرف بیش از حد قند باعث مقاومت به انسولین و ابتلا به دیابت می شود . برای کنترل هرچه بهتر قند خون و پیشگیری از ابتلا به سایر بیماری ها آب , شیر , شربت انگور و … را جایگزین نوشیدنی های صنعتی کنید .

۲٫ چربی های ترانس
چربی های ترانس که در بیشتر محصولات تجاری کره بادام زمینی , خامه و … وجود دارد . اگرچه چربی های ترانس باعث بالا رفتن سطح قند خون نمی شود , اما باعث بالارفتن التهاب در بدن ,مقاومت به انسولین و چاقی شکمی می شود .
۳٫نان سفید , پاستا و برنج
نان سفید , برنج , پاستا و غذاهای قراوری شده سرشار از کربوهیدرات های ساده هستند که قند خون را به سرعت بالا می برند .

۴٫ سریال های صبحانه و ماست های میوه ای
این قبیل محصولات حاوی مقادیر زیادی چربی و قند میباشند. بهتر است در افراد پری دیابت و دیابتی مصرفشان محدود باشد .

۵٫ میوه های خشک
میوه های منابع غنی از انواع مختلف ویتامین ها و املاح معدنی مانند ویتامین ث و پتاسیم می باشند . با خشک شدن میوه های تازه و از دست دادن آب , غلظت این مواد مغذی و همچنین قند در میوه خشک افزایش می یابد . یک لیوان انگور تازه حاوی ۲۷ گرم کربوهیدرات و ۱ گرم فیبر است در حالی که یک لیوان مویز ۱۱۵ گرم کربوهیدرات و ۵ گرم فیبر دارد .
کربوهیدرات میوه های خشک در مقایسه با میوه تازه بالاتر است .توصیه می شود افراد دیابتی به جهت کنترل بهتر قند خون , از میوه های تازه فصلی بیشتر استفاده کنند .

Related Post