علل کبد چرب در نوجوانان

علل کبد چرب در نوجوانان

علل کبد چرب در نوجوانان

علل کبد چرب
چاقی در نوجوانان از فاکتورهای اصلی ابتلا به کبد چرب است . افرادی که در نوجوانی چاق بوده اند , بیشتر در معرض ابتلا به کبد چرب در بزرگسالی می باشند .

کبد چرب اختلال شایعی در روند عملکرد کبد است. رسوب چربی اضافی در بافت کبد , باعث چرب شدن ان می شود و در نتیجه عملکرد آن مختل می گردد . چاقی یکی از عوامل خطر ابتلا به کبد چرب است .
کبد چرب از بیماری هایی است که در مراحل ابتدایی با تغییر سبک زندگی و اصلاح عادات غذایی , قابل برگشت و درمان شدن می باشد . در صورتی که در زمان صحیح درمان نشود , بیماری پیشرفت کرده و تمام بافت کبد را می گیرد و کبد دچار سیروز و حتی نارسایی می گردد .

ابتلا به کبد چرب در مراحل ابتدایی نشانه خاص و منحصر به فردی ندارد و متاسفانه تشخیص آن تنها با آزمایش ها و سونوگرافی ممکن است صورت گیرد . اما قند خون بالا , چاقی به ویژه چاقی شکمی , عدم تحرک و فعالیت بدنی , دریافت بیش از حد غذاهای چرب و فست فود از جمله عوامل خطر ابتلا به کبد چرب می باشند .

 

 

علل کبد چرب در نوجوانان

 

 

افرادی که در نوجوانی چاق هستند , این چاقی را به سنین بزرگسالی نیز منتقل می کنند . افراد بسیار کمی هستند که وزن کم می کنند و از شر چاقی رها می شوند . هرچه سال های ابتلا به چاقی بیشتر باشد , بدن مدت بیشتر در معرض التهاب بوده است و در نتیجه در معرض خطرات جدی می باشد .

محققان می گویند مردانی که در اواخر دوره نوجوانی چاق یا دچار اضافه وزن می باشند , ۶۴ درصد بیشتر از سایر مردان نرمال وزن , در معرض ابتلا به بیماری های کبدی می باشند .

 

توصیه ما به والدین کودکان و نوجوانانی که دچار اضافه وزن و چاقی می باشند , افزایش تحرک فرزند و کنترل رژیم غذایی اوست . در صورتی که سفره خانواده از مواد غذایی سالم و طبیعی پر باشد , قطعا اعضای خانواده از سلامتی بهره مند خواهند بود .

دریافت غذاهای فرآوری شده و صنعتی , میان وعده های صنعتی , غذاهای رستورانی و … همگی باعث ازدیاد وزن می باشند . تهیه غذا در منزل و همراهی نوجوان در روند آشپزی کمک شایانی به کنترل وزن او دارد .

 

همچنین توصیه می شود هرگز از رژیم های کاهش وزن به صورت خودسرانه پیروی نشود . زیرا نوجوانان در سن رشد می باشند و نیازهای تغذیه ای بالایی دارند . رژیم های کاهش وزن غیر اصولی باعث بروز کمبودهای تغذیه در نوجوان می گردد .

Related Post