رابطه بین سزارین و چاقی کودکان

رابطه بین سزارین و چاقی کودکان

رابطه بین سزارین و چاقی کودکان

رابطه بین سزارین و چاقی کودکان

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های مفیدی هستند که در دستگاه گوارش و روده انسان زندگی می کنند . پروبیوتیک در مکمل های تغذیه ای و موادغذایی تخمیر شده نیز یافت می شود که مصرف آن موجب تعادل جمعیت میکروبی در دستگاه گوارش می گردد . مطالعات مختلفی انجام شده و نتایح آن ها دال بر تاثیر پروبیوتیک بر کاهش وزن و کاهش توده چربی بدن است . نشان داده شده است که این باکتری ها در تنظیم وزن موثرند .

جنین به هنگام تولد بخشی از پروبیوتیک خود را از بدن مادر دریافت می کند . که میزان آن در زایمان سزارین بسیار کم است .

نوزادان سزارین در بزرگسالی بیشتر در معرض ابتلا به چاقی و اضافه وزن می باشند .

نوزادانی که با جراحی سزارین متولد می شوند متاسفانه پروبیوتیک کمتری از مادر دریافت می کنند که ممکن است این نکته در بزرگسالی بر وزن آن ها موثر واقع شود .

 

 

 

رابطه بین سزارین و چاقی کودکان

 

 

طبق مطالعات انجام شده با اعمال تمام فاکتورهایی نظیر سن , نژاد , وزن پیش از بارداری , میزان وزن گیری دوران بارداری مادر و وزن هنگام تولد نوزاد ؛ نوزادان سزارینی ۴۰% بیشتر از کودکانی که به صورت طبیعی متولد شده اند , در معرض اضافه وزن و چاقی می باشند . در صورتی که مادر نیز چاق باشد این احتمال افزایش میابد .

نتایج تحقیقات بسیار شگفت انگیز بوده است . تفاوت فلور میکروبی ( جمعیت میکروبی ) که نوزاد در زایمان طبیعی و یا زایمان سزارین از مادر می گیرد , متفاوت است .
این جمعیت میکروبی برای نوزاد فواید سلامتی بسیاری دارد . افزایش قدرت سیستم ایمنی نوزاد و تقویت متابولیسم او از جمله تاثیرات پروبیوتیک به ارث برده از مادر به هنگام زایمان است .

زایمان سزارین باعث کاهش دریافت این پروبیوتیک ها از مادر می شود و پیامد آن ممکن است اضافه وزن وچاقی در دوران بزرگسالی باشد .

توصیه مهم و جدی ما آن است که مادران پیش از بارداری سلامت خود را پایش کنند تا از هر نظر سالم باشند . سلامت دستگاه گوارش و تعادل جمعیت میکروبی روده از عوامل موثر بر کنترل وزن نوزاد در دوران نوجوانی و بزرگسالی می باشد .

Related Post