دیابت و کبد چرب – ارتباط کبد چرب و دیابت را می دانید؟

دیابت و کبد چرب - ارتباط کبد چرب و دیابت را می دانید؟

دیابت و کبد چرب – ارتباط کبد چرب و دیابت را می دانید؟

دیابت و کبد چرب

طبق تحقیقات انجام شده , ۶۰ درصد دیابتی ها به کبد چرب نیز مبتلا می شوند و غالب آن ها از بیماری مزمن دوم خود اطلاعی ندارند.
کبد چرب یکی از بیماری های ناشی از سندرم متابولیک است . مجموع ریسک فاکتورهای مقاومت به انسولین , چربی خون بالا , پرفشاری خون , چاقی شکمی و قند خون بالا را سندرم متابولیک نام دارد.
تشخیص زود هنگام کبد چرب به درمان هرچه بهتر و سریع تر آن کمک می کند. کبد به خوبی قابلیت ترمیم و بهبود از این وضعیت را دارد. در صورتی که فردی مبتلا به دیابت نوع ۲ باشد , بسیار مهم است که از نظر سلامت کبد به طور منظم چک آپ شود.

دیابت و کبد چرب – ارتباط کبد چرب و دیابت را می دانید؟

دیابت بیماری مزمنی است که با تحت تاثیر قرار دادن قند خون , کبد را نیز درگیر می کند. شیوع کبد چرب در افراد دیابتی به میزان بسیار بالایی است و در دیابتی های چاق این شیوع بیشتر است. در صورت عدم تشخیص و درمان کبد چرب , فرد به سیروز کبدی مبتلا می شود که درمان آن غیر ممکن و حتی فرد در معرض ابتلا به سرطان و نارسایی کبد قرار می گیرد.
انسولین عامل اصلی ارتباط بین بیماری دیابت و کبد چرب است. عملکرد کبد وابسته به تولید و ترشح هورمون انسولین , و حساسیت این عضو به انسولین است. زیرا پس از صرف غذا سطح قند خون بالا می رود و پانکراس هورمون انسولین ترشح می کند.

انسولین موجب ورود گلوکز به سلول های می گردد. هنگامی که سطح گلوکز موجود در خون بالا است , کبد با جذب این گلوکز اضافی و تبدیل به گلیکوژن , موجب کاهش قند خون می گردد. همچنین هنگامی که قند خون افت می کند , کبد با تجزیه گلیوکوژن ذخیره ای خود موجب بالا رفتن و رساندن سطح قند خون به میزان نرمال می گردد.

در افراد مبتلا به دیابت , کبد قادر به این وظیفه خود نیست و باعث افزایش چالش کنترل قند خون در این افراد می گردد. سیگنال های هورمونی برای انتقال گلوکز به سلول ها نادیده گرفته می شود , قند خون بالا می رود و احتمال تجمع چربی در کبد افزایش می یابد.

کنترل بیماری دیابت , پیروی از رژیم غذایی مناسب برای کنترل قند خون و فعالیت های ورزشی منظم و مستمر به جلوگیری از ابتلا به کبد چرب و کنترل هرچه بهتر دیابت کمک شایانی می کند.

Related Post