افسردگی و دیابت بارداری

افسردگی و دیابت بارداری

افسردگی و دیابت بارداری

افسردگی و دیابت بارداری
احساس غم و اندوه به طور دائم و نا امیدی به ادامه زندگی را افسردگی می نامند . احساس درماندگی , احساس گناه و بی ارزشی , منفی نگری , کاهش انرژی , خواب آلودگی و خستگی ,بی قراری و پرخاشگری از جمله نشانه های افسردگی است .

افسردگی پس از زایمان نوعی افسردگی است که به فاصله کمی پس از زایمان در ۲۵-۵ درصد زنان مشاهده می شود . بی خوابی شدید , گریه , فکرهای منفی خودکشی و یا دگرکشی (نسبت به نوزاد ) برخی از علائم افسردگی پس از زایمان است .

 

افسردگی و دیابت بارداری

 

طبق مطالعات انجام شده , بین دیابت بارداری و ابتلا به افسردگی ارتباط مستقیمی وجود دارد.
زنان که دچار دیابت بارداری می شوند , بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی پس از زایمان هستند . در تحقیق انجام شده بر روی ۷۰۰۰۰۰ مادر باردار مشاهده شده است که مادران با سابقه افسردگی , ۲۰ برابر بیشتر از سایر مادران دچار افسردگی پس از زایمان می شوند . سابقه افسردگی پیش از زایمان و دیابت حاملگی دو فاکتور اصلی برای افزایش احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان می باشند .

در دوران بارداری با تغییرات هورمونی در بدن مادر , ترشح انسولین برای تامین گلوکز کافی برای رشد جنین افزایش میابد . دیابت بارداری در اثر عدم تولید و ترشح کافی انسولین ایجاد می شود که اغلب در سه ماهه سوم بارداری رخ می دهد و پس از زایمان بهبود میابد . افزایش احتمال ابتلا به افسردگی های شدید پس از زایمان از دیگر عوارض دیابت حاملگی است .

تغییرات هورمونی از دلایل اصلی ابتلا به دیابت بارداری و بروز افسردگی پس از زایمان است . به همین دلیل کنترل سطح هورمون ها و پیروی از رژیم غذایی مناسب بارداری اقداماتی برای کنترل دیابت بارداری و پیشگیری از افسردگی پس از زایمان است .

البته نکته بسیار مهم حمایت عاطفی همسر و خانواده به پیشگیری از افسردگی پس از زایمان کمک شایانی می نماید .

Related Post